MAKALAH
NINGKATAKEN
KETERAMPILAN MICARA BASA JAWI
KANGGE KELAS INGGIL
BAB I
PURWAKA
1.1 Lelandhasaning Perkawis
Micara puika
satunggaling kagiyatan ingkang penting kangge komunikasi, amargi kanthi
kagiyatan micara punika kitha sedaya saget mangertosi punapa ingkang dipun
ngendikaaken tiyang.
Basa Jawi punika ugi salah
satunggaling basa ingkang sanget penting, khususipun dhateng tiyang jawi lan
umumipun dhateng warga masyarakat Indonesia. Micara ing pamulangan basa punika
kalebet materi ingkang boten gampil, napa malih kangge siswa SD. Mula wonten
ing makalah punika badhe dipunjelasake metode kangge ningkatake keterampilan
basa jawi siswa SD.
1.2 Undharaning Perkawis
Ingkang
dados perkawis sesampunipun maos lelandhasaning perkawis ing nginggil inggih
punika:
a.
Punapa ingkang dipun
sebat keterampilan micara punika, napa manfaat lan jinisipun micara?
b.
Napa metode ingkang
tepat kangge ningkataken keterampilan micara basa jawi siswa SD?
1.3 Tujuan
Ingkang
dados tujuan pendamelan makalah punika yaiku:
a.
Saged medharaken punapa
keterampilan micara punika, manfaat lan jinisipun.
b.
Metode kasebut saged
nglatih siswa kulina micara ngangge basa jawi.
BAB
II
ANDHARAN
2.1 Hakikatipun Micara
Micara inggih punika kagiyatan
kangge njlentrehaken pendapat, gagasan lan rasa dhateng tiyang punapa kelompok.
Moris ing Novia (2002) ngendikaaken bilih micara punika satunggaling alat
komunikasi ingkang alami kangge ngungkapaken gagasan lan satunggaling wujud
tindak – tumindak sosial. Micara punika nduweni manfaat, manfaatipun yaiku:
1.
Saget kangge komunikasi
saben dinten kanthi micara
basa jawi laras saha leres.
2.
Dados unggah - ungguh
menawi badhe matur tiyang enem dhumateng tiyang sepuh.
3.
Saget dados tuladha
ingkang sae wonten ing masyarakat khususipun masyarakat tanah jawi.
Sanesipun
manfaat, micara ugi gadhah jenis – jenise. Yaiku:
1.
Micara Informal
Micara informal inggih punika wedharing gagasan kanthi lisan ingkang boten kaiket dening paugeran,
boten winatesan swasana, mardika/bebas, topik bebas, sakersanipun, boten kedah
runtut, sakersanipun ingkang micara. Tuladha: micara wekdal siswa sami
dolanan piyambak, mantuk sekolah sinambi ngobrol, eyel-eyelan, lsp.
2. Micara Formal
Micara formal inggih punika mahyakaken gagasan kanthi
lisan ing swasana tartamtu, bab ingkang gumathok, tujuan ingkang tinamtu,
dipunbiji (boten kedah biji ing kelas).
Upaminipun: sesorah, pranata adicara.
3. Taken – Tinaken
Taken - tinaken saged dumadi ing
pacelathon padintenan, ugi wonten ing salabeting kelas. Taken-tinaken ing
padintenan limrahipun boten dipunrantam, bebas/mardika, saged dumadi nalika
lare nembe dedolanan, pitepangan, taken satunggaling papan, lsp. Taken-tinaken
ing salebeting kelas magepokan kaliyan pamulangan (interaksi). Kelas ingkang sae yaiku kathah siswa taken-tinaken.
Taken-tinaken ndudut raos kepengin mangertos, mbudidaya nambah ilmu, nuwuhaken
kekendelan, latihan micara runtut, cetha, prasaja, gampil dipunmangertosi
kanca, lsp.
4.
Wawan Rembag
Wawan rembag punika pirembagan kanthi mardika/bebas. Wonten ing wawan rembag boten namung
taken-tinaken, nanging ugi ngandharaken satunggaling prekawis, usul, mahyakaken
gagasan, nyuwun pangertosan/andharan. Tibaning wawan rembag sakalangkung wiyar tinimbang taken-tinaken.
5.
Usul
Usul inggih punika ngajengaken satunggaling
gagasan supados tiyang ingkang mirengaken utawi tiyang ingkang dipunusuli
nampi, paring tetimbangan, nindakaken gagasan kalawau. Malah kepara wonten
ingkang nduwa usul.
6.
Diskusi
Diskusi inggih punika pirembagan kangge
ngrampungaken satunggaling prakawis.
7.
Kerja Kelompok
Menawi siswa dipunsukani tugas ngrampungaken satunggaling bab kanthi
kelompok, mesthi para siswa micara. Wicaranipun trep kaliyan tugasipun, jumbuh
kaliyan gagasan/pamanggihing klompok, micara ingkang gampil dipunmangertosi,
prasaja, mentes (tumraping siswa), lsp.
2.2 Metode Role – Playing
Kalebet
satunggaling pendidikan, pendidikan mboten namung sebatas kalih lingkup
nasional kaliyan mata pelajaran umum, namung ugi diterapaken pendidikan muatan
lokal. Saking pendidikan muatan lokal kita saget menehi bekal tumindak,
pengetahuan, lan keterampilan ingkang dibutuhake tiapipun daerah. Salah
sawijining pendidikan muatan lokal yaiku mata pelajaran basa jawi. Ing
piwulangan basa khususipun basa jawi yaiku wonten 4 wernanipun keterampilan
ingkang perlu diwulangaken, yaiku keterampilan nyimak, keterampilan micara,
keterampilan maos, lan keterampilan nulis. Keterampilan bebasan yaiku
kemampuanipun ingkang diperluaken kangge nyampeaken sawijining gagasan,
pikiran, menawa prasaan tiyang supados saget dipahami kalih tiyang sanes.
Rerata, seniki guru punika anggenipun mucal ingkang wonten kaitane kalih basa
jawi khususipun tentang ketrampilan micara basa krama teksih nggunaaken metode
konvensional utawi guru teksih ngagem metode umum anggenipun mucal, tuladhane
metode sesorah, penugasan, lan taken – pitaken. Metode role playing utawi teng basa jawi disebat metode ingkang “mainaken
peran” diraos pas kalih piwulangan ketrampilan micara amargi menuntut langkung
siswa sianu micara kaliyan materi ingkang diwucalaken. Sanesipun ugi wonten
nilai edukatif lan saget nglatih siswa kangge micara ing ngajeng kelas. Pas
kalih pendapatipun Huda (2013:209), yaiku ing metode role playing siswa diperlakukan dados subjek piwulangan ingkang
secara aktif nglakuaken praktek – praktek basa (taken lan mangsuli pitakonan)
kaliyan rencang – rencange ing situasi tertentu. Mboten dipungkiraken kala
dolanan kangge siswa SD yaiku hal ingkang menarik lan disenengi. Saking metode role playing siswa secara langsung ajeng
berkomunikasi kalih basa jawi krama sanajan teksih sebatas ing peran tertentu.
Kalih praktek langsung, siswa langkung paham kalih penggunaan basa krama lan
tata cara nyampeaken ingkang berlaku wonten ing masyarakat.
BAB III
WASANA
3.1 Dudutan
Saking
pamedharan ing nginggil saged kapundhut dudutan bilih micara punika kagiyatan
kangge njlentrehaken pendapat, gagasan lan rasa dhateng tiyang punapa kelompok.
Manfaatipun
ketrampilan micara khususipun micara basa jawi dhateng tiyang jawi inggih
punika medharaken gagasan, ide, raos dhumateng tiyang sanes, supados tiyang
punika saget mangertosi punapa ingkang kita wedaraken.
3.2 Saran
1.
Mahasiswa dipun
biasakaken migunakaken basa jawi saben
dinten wonten ing papan lan tlatahipun.
2.
Mahasiswa PGSD UNNES
sewajaripun saget micara basa jawi kanthi laras saha leres
lan migunakaken unggah ungguh basa dhumateng sedaya dosen.
DAFTAR
KAPUSTAKAN
Tarigan, djago
dan henri Guntur Tarigan. 1990. Teknik
pengajaran ketrampilan berbahasa.
Bandung
: Angkasa.
Tarigan, Henri
Guntur.1984. membaca sebagai keterampilan
berbahsa. Bandung: Angkasa.
Nur hadi. 1980. Bagaimana meningkatkan kemampuan berbicara.
Bandung : Sinar Baru.
http://www.wikipedia.keterampilan.bahasa.jawa.html.
Dikutip tanggal 5 September 2014.
0 komentar:
Posting Komentar