MAKALAH
KAPRIGELAN WICARA LUMANTAR
PASINAON BASA JAWI SACARA TERPADU
BAB
I
PURWAKA
A.
Pawadaning Prekawis
Ing piwulang
basa, wonten sekawan aspek katrampilan, inggih punika nyimak, wicara, maos, lan
nyerat. Sekawan katrampilan punika gegayutan antawis setunggal lan sanesipun.
Katrampilan wicara lan nyerat punika minangka katrampilan ingkang produktif, tegesipun siswa dipunkajengaken
gadhah kaprigelan lan saged ngandharaken gagasan utawi pamanggih kanthi basa
lisan tuwin seratan. Dene maos menika kalebet katrampilan ingkang asipat reseptif.
Ing pagesangan,
manungsa boten saged uawal saking basa. peranan basa penting sanget kangge sesrawungan.
Lumantar basa manungsa saged ngandharaken
idhe, gagasan, lan wosing penggalih dhateng tiyang sanes. Paramila, sinau basa
kedhah wiwit alit supados saged ngginakaken basa kanthi pener lan trep.
Adhedasar
lelimbangan wonten nginggil, mila makalah punika dipunsukani irah-irahan “Kaprigelan
Wicara Lumantar Pasinaon Basa Jawi sacara Terpadu”.
B.
Momotaning Prekawis
Adhedhasar lelimbangan
ingkang sampun kababar ing nginggil, momotaning prekawis ing makalah menika inggih
punika “Kados pundi kaprigelan wicara lumantar pasinaon Basa Jawi sacara terpadu punika?”.
C.
Ancasing Panaliten
Adhedasar
momotaning prekawis ing nginggil, ancas ingkang badhe dipungayuh ing makalah menika inggih punika ngandharaken kaprigelan wicara lumantar pasinaon Basa
Jawi sacara terpadu.
BAB II
KAPRIGELAN WICARA LUMANTAR PASINAON BASA JAWI
SACARA TERPADU.
I.
Hakikat Wicara
Sacara umum, wicara
saged dipunwestani satunggaling kagiyatan kangge ngandharaken idhe, wosing
penggalih satunggaling tiyang dhateng tiyang sanes, kanthi ngginakaken basa
lisan saengga maksud saged dipuntampi kanthi gamblang.(Depdikbud, 19843/1985:7). Miturut Tarigan (1983:15),
wicara inggih punika kemampuan ngucapaken tetembungan kangge mengekspresikan, ngandharaken
pamikiran, pangraosan lan gagasan.
Hakikatipun, wicara minangka proses sesrawungan
ingkang dipuntandani dening pemindahan pesan saking satunggaling sumber
(komunikator/pembicara) dateng komunikan (pendengar). Basa lisan minangka
piranti komunikasi ingkang dipunasilaken dening alat ucap manungsa.
Salajengipun simbol ingkang dipunsaluraken lumantar hawa (udara) dipuntampi
dening komunikan. Lajeng komunikan nyukani umpan balik dateng komunikator.
Umpan balik menika reaksi ingkang muncul sasampunipun komunikan mahami isi
pesan. Kanthi mekaten sesrawungan ingkang kasil menika dipuntandani wontenipun
interaksi antawis komunikator lan komunikan.
Adhedasar andharaning nginggil, saged dipundhut dudutan bilih sesrawungan
saged kaleksanan bilih persyaratan ing ngandhap punika dipunjangkepi:
(1) Wontenipun Komunikator (tiyang ingkang menyampaikan pesan)
(2) Pesan (wosing pembicaraan)
(3) komunikan (tiyang ingkang nampi pesan)
(4) Media (bahasa lisan)
(5) Sarana (wekdal, papanpanggenan, suwasana)
(6) interaksi (searah, 2 arah, utawi multiarah).
II.
Hakikat PembelajaranTerpadu
Piwulangan terpadu minangka piwulangan ingkang dipadukan saking konsep, materi, mata pelajaran, utawi sikap lan
perilaku adhedasar satunggaling tema, lan tema-tema kasebatboten dipunpilih-pilih
antar bidang studi. Pembelajaran terpadu nggadhahi pinten-pinten karakteristik,
antawisipun :
1.
Berpusat dateng siswa
Pembelajaran terpadu minangka satunggaling
sistem pasinaon ingkang nyukani keleluasaan dateng siswa anggenipun aktif
madosi, menggali, lan manggihaken konsep sarta prinsip-prinsip saking
satunggaling pengetahuan ingkang kedhah dikuwaosai. Salebeting pembelajaran
terpadu peranipun dwija langkung katah minangka fasilitator lan siswa minangka
aktor.
Tuladha:
Ing mata pelajaran Basa Jawa materi nyerat aksara jawi,dwja ngayahi tugasipun minangka fasilitator inggih punika nyukani pitedah lan ngarahaken proses kagiyatan nyerat aksara jawi kanthi leres. Dene siswa tememen ngayahi tugasipun jumbuh kaliyan arahan saking dwija. Siswa nyeratasiling piwulangan lan praktik maos aksara jawi, lajeng dwija nglurusaken konsep ingkang klentu. Dwija kaliyan siswa nyimpulaken asil piwulangan.
Tuladha:
Ing mata pelajaran Basa Jawa materi nyerat aksara jawi,dwja ngayahi tugasipun minangka fasilitator inggih punika nyukani pitedah lan ngarahaken proses kagiyatan nyerat aksara jawi kanthi leres. Dene siswa tememen ngayahi tugasipun jumbuh kaliyan arahan saking dwija. Siswa nyeratasiling piwulangan lan praktik maos aksara jawi, lajeng dwija nglurusaken konsep ingkang klentu. Dwija kaliyan siswa nyimpulaken asil piwulangan.
2.
Otentik
Pembelajaran terpadu ancasipun kangge nglibataken siswa sacara langsung dhateng konsep lan prinsip ingkang dipunsinaoni, saengga lumantar pengalaman langsung menika, siswa pikantuk pengalaman ingkang nyata minangka dasar kangge mahami prekawis ingkang abstrak.
Tuladha:
Ingmateri nyerat pengalaman pribadi utawi nyerat laporan kunjungan, dwijaboten namung ngandharaken materi kemawon, anangingdwija ngajak siswa langsung dhateng papan panggenan ingkang jumbuh kaliyan materi kasebat, kadosta museum. kanthi pengalaman langsung menika, siswa saged mangertosi kanthi gamblang materi ingkang badhe dipun sinaoni.
Pembelajaran terpadu ancasipun kangge nglibataken siswa sacara langsung dhateng konsep lan prinsip ingkang dipunsinaoni, saengga lumantar pengalaman langsung menika, siswa pikantuk pengalaman ingkang nyata minangka dasar kangge mahami prekawis ingkang abstrak.
Tuladha:
Ingmateri nyerat pengalaman pribadi utawi nyerat laporan kunjungan, dwijaboten namung ngandharaken materi kemawon, anangingdwija ngajak siswa langsung dhateng papan panggenan ingkang jumbuh kaliyan materi kasebat, kadosta museum. kanthi pengalaman langsung menika, siswa saged mangertosi kanthi gamblang materi ingkang badhe dipun sinaoni.
3.
Antawis bidang studi boten dipunpisah kanthi gamblang.
Pembelajaran terpadu memusatkan perhatian dateng pengamatan satunggaling prastawa saking pinten-pinten mata pelajaran sekaligus. Pemisahan antara bidang studi boten dipunketingalaken saengga wonten peluang siswa mahami satunggaling fenomena pasinaon saking sedaya sisi. Fokus pembelajaran dipunarahaken dhateng pembahasan
tema-tema ingkang paling caket kaitanipun kaliyan pagesangan siswa.
Tuladha:
Materi nyariosaken pengalaman pribadi. Dwija maringi tuladha nyariosaken “liburan ing Borobudur”
Materi nyariosaken pengalaman pribadi. Dwija maringi tuladha nyariosaken “liburan ing Borobudur”
“Liburan semester genep iki Rudidijanjeni wong
tuwanebakal diajak liburan ana ing Borobudur. dheweke dijanjeni budhal menyang
Borobudur dina Rebo, jam enem esuk. nalika budhal Rudi katon bungah banget.
setibane ing Borobudur, Rudi weruh dolanan kang macem-macem rupane. dheweke
kepincut pengin tuku motor-motoran kang gedhe kuwi. bareng ditakokna marang
bakule, jebul motor-motoran mau regane 50.000 ewu rupiyah. Rudi ngetung
dhuwite. dheweke kelingan mau wis disangoni bapake 100.000 ewu. bareng dirasa
turah dhuwite, motor-motoran mau sida dituku. Bareng mlaku sawetara, dheweke
weruh kaos apik. Kaos kuwi dituku rego 25.000 ewu. Banjur dhuwit sisane mau
dibalekake marang bapake. Rudi banget senenge.
Cariyos ing nginggil ngetingalaken bilih wonten
unsur pelajaran Basa jawa lan pelajaran matematika
4.
Wontenipun konsep saking pinten-pinten bidang
studi salebeting proses piwucalan
5.
Asipat luwes
Pembelajaran terpadu asipat luwes, amargi dwija saged ngaitaken bahan ajar saking satunggaling bahan ajar kaliyan
mata pelajaran sanesipun, saged ugi kaliyan pgesangan siswa lan kahanan lingkungan siswa.
Tuladha:
Kanthi fleksibel dwija mengaitkan pinten-pinten bahan ajar ingkang jumbuh kaliyan lingkungan sekitar siswa. Tuladhanipun ing pelajaran SBK ngengingi lagu suwe ora jamu, siswa dipun gladhi lagu kasebat dening dwijanipun. Dene ing pelajaran IPA materi makanan bergizi ingkang nyehataken. Lajeng dwija paring pitakenan dhateng siswa taneman napakemawon ingkang saged nyehataken lan saged minangka jamu? lajeng siswa mangsuli “kunir, godhong sirih, dll”.
Kanthi fleksibel dwija mengaitkan pinten-pinten bahan ajar ingkang jumbuh kaliyan lingkungan sekitar siswa. Tuladhanipun ing pelajaran SBK ngengingi lagu suwe ora jamu, siswa dipun gladhi lagu kasebat dening dwijanipun. Dene ing pelajaran IPA materi makanan bergizi ingkang nyehataken. Lajeng dwija paring pitakenan dhateng siswa taneman napakemawon ingkang saged nyehataken lan saged minangka jamu? lajeng siswa mangsuli “kunir, godhong sirih, dll”.
6.
Asil pasinaon saged berkembang jumbuh kaliyan minat lan kabetahan siswa. Siswa disukani kasempatan kangge ngoptimalaken potensi ingkang wonten ing dhirinipun jumbuh kaliyan minat lan kabetahanipun.
BAB III
WASANA
Dhudhutan
Adhedasar makalah
ingkang sampun diandharaken ing nginggil, saged dipunpundhut dudutan bilih
anggenipun mucal dwija kedah nggadhahi kaprigelan wicara ancasipun supados
saged mentransfer informasi dhateng siswanipun kanthi trep lan pener. Sacara
umum, wicara saged dipunwestani satunggaling kagiyatan kangge ngandharaken
idhe, wosing penggalih satunggaling tiyang dhateng tiyang sanes, kanthi
ngginakaken basa lisan saengga maksud saged dipuntampi kanthi gamblang.
Piwucalan wicara ugi kedah langkung nengenaken praktek katimbang teori.
Dwija basa jawi kedhah nggadhahi kreatifitas salebeting nindakaken
piwucalan. Dwija ingkang kreatif
boten namung dados fasilitatorlandinamisator kangge siswa, ananging saged
nyukani model lan makna ingkang signifikan
tumrap arti lan makna sinau basa jawi. Salah satunggaling cara ingkang saged
katindhakaken dening dwija inggih punika ngetrepaken metodhe piwucalan ingkang
saged nglibataken siswa sacara aktif, kreatif, lan ngremenaken.
KAPUSTAKAN
Depdikbud. (1984/85). Program
Akta Mengajar V-B Komponen Bidang Studi Bahasa Indonesia: Buku II Modul
Keterampilan Berbicara dan Pengajarannya. Jakarta: Direktorat Jenderal
Pendidikan Tinggi.
Dipodjojo,
Asdi S. (1982). Komunikasi Lisan. Yogyakarta: Lukman.
Keraf,
Gorys. (1980). Komposisi. Ende-Flores: Nusa Indah.
Tarigan, Henry Guntur.
(1983). Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa.Bandung:
Angkasa.
0 komentar:
Posting Komentar