MAKALAH
NINGKATAKEN
NYIMAK BASA JAWI ING TINGKAT NGANDHAP
BAB
I
PURWAKA
A.
LELANDHASANING PERKARA
Basa nggadahi peran
ingkang wigatos ing perkembangan intelektual,sosial,lan emosional
murid.Pendidikan bahasa jawa saged
mbiyantu murid ngangge unggah-ungguh basa jawa ingkang sae lan leres ing
lingkungan padianan. Pendidikan bahasa jawa dipunarahaken supados murid saged
nerapaken unggah-ungguh basa jawa ingkang trep ing lisan lan tulisan.Sarta
saged numbuhaken apresiasi sastra jawa.Ing pendidikan bahasa jawa wonten 4
ketrampilan inggih menika nyimak,micara,maos lan nulis.
Saking 4 babagan menika
nyimak inggih menika babagan ingkang dasar manungsa wonten ing
komunikasi.Babagan menika sami kalian Tomkins dan Hoskinson ingkang ngendika
menawi kita gunakaken wekdal komunikasi 50% kagem nyimak lan 50% kagem
ngendika,maos,lan nyerat(Gail E.Tomkins lan K.Hoskinson, 1991:121).Golmen
ngendika menawi Departemen tenaga kerja Amerika Serikat menaksir saking sedaya
wekdal ingkang dipunsediakaken kagem
komunikasi,22% dipungunakaken kagem nyerat, 23% kagem ngendika, lan 55% kagem
nyimak (Golmen,2001:224).Saking babagan ing nginggil nunjukaken menawi wekdal
kagem nyimak langkung kathah saking
wekdal kagem ngendika,maos lan nyerat.
Kahanan pasianonan
kompetensi nyimak ingkang kadadosan wonten ing sekolah dasar sampun
mrihatinaken,khususipun kelas ngandhap.Amarga mboten efektifipun pelajaran
nyimak dipunjalari dening mboten optimalipun pemberdayaan sumber pasianonan
uatawa sistemipun.Kapisan,materi nyimak presentasinipun mboten pas inggih
menika kirang saking 10%,dipuntambah guru mboten ngawontenaken nyimak kanthi
alasan ngrepotaken.Kaping kalih,guru mboten nyiapaken materi ingkang saged
narik,monoton,lan langkung bosen lan
sering dados puasat pasinaonan.Amarga saking menika,murid dados mboten
semangat sinau.Katiga bahan lan piranti pasinaonan ingkang dipungunakaken
mboten variatif.Kapapat,metode utawa teknik pasinaonan ingkang dipunterapaken
taksih konvensional.Kalima,lingkungan ing sekolah dereng dipungunakaken dados
sumber pasinonan.
Pinten-pinten
sumber sinau utawi sistem pasinonan ingkang kirang dipunberdayaaaken kasebat
saged ndadosaken murid dados angel rikala pelajaran, ageng sanget kemungkinanipun gagal.Amargi
saking menika,kedah wonten pemecahanipun perkara utawi mangertosi caranipun
supados murid saged mangertosi lan paham kanthi leres informasi utawa materi
ingkang dipunsampekaken dening guru utawa murid sanesipun.
Pangertosan
kawruh mboten kedah sarta merta langsung saged dipunpahami lan dipuneling
kalian murid.Nanging,murid kedah saged ngonsrtuksikaken kawruh langkung rumiyin
lan maringi teges saking pengalaman nyata.
Filosofi pendhidhikan
mutakhir inggih menika ingkang nggadahi pandangan menawi sedaya murid nggadahi
kawruh babgan lingkungan lan prastawa sekitaripun.
Siswa ingkang kagungan
ilmu perlu dipununggahaken kemampuanipun nyimak satemah saged nderek materi
maos,ngendika,lan nyerat kanthi sae.Wonten ing perkara dipununggahaken
kemampuanipun nyimak siswa kanthi maksimal dipunperlukaken model piwulangan
ingkang pas.Siswa dados remen lan semangat wonten ing sinau ,amargi materi
piwulangan ingkang dipunaturaken menarik lan kontekstual,sumber lan media
piwulangan ingkang variatif.Saking menika,paradigama guru dados pusatipun
piwulangan sampun sakjatosipun dipungantos dados siswa ingkang dados pusat
piwulangan.
B.
UNDHARANING PERKAWIS
1. Apa
hakikat nyiamak menika?
2. Apa
pangertosan saking nyimak menika?
3. Menapa
ancasipun saking nyimak?
4. Kepripun
caranipun ningkataken kemampuan nyimak?
C.TUJUAN
Ancasan saking panyeratan makalah menika
inggih menika kagem ningkataken kemampuan nyimak wonten ing piwulangan bahasa
jawi ing kelas ngandap.
D.MANFAAT
Penyeratan makalah menika dipunharapaken
saged maringi manfaat kanthi praktis wonten ing dunia pendhidhikan ing sekolah
kagem nemokaken sistem sinau ingkang efektif lan pas saking metode
konstruktivisme.Uga saking menika wonten
ing piwulangan bahasa jaw ingkang dipunajeng-ajengaken saged ningkataken
potensi lan kemampuan siswa wonten ing nyimakbahsa jawa, terpraktis utami kagem
guru wonten ing sekolah supados saged nggunakaken kanthi optimal lan variatif
nggunakake sumber piwulangan kanthi piwulangan nyimak.
BAB
II
ANDHARAN
A.
HAKIKAT NYIMAK
Nyimak
inggih menika proses kegatan nyimak lambang-lambang lisan kanthi penuh perhatian,pemahaman,apresiasi
sarta interpretasi kagem angsal informasi,angsal isi utawi pesen sarta mahami
teges komunikasi ingkang sampun dipunsampekaken dening pembicara saking tembung
lisan.
Nyimak gadhah sinabungan kalian midanget lan midangetaken,Sunyantoro lan
Hartono(2003:1-2) menawi midanget inggih
menika prastawa dipunangsali rangsang swara dening talingan ingkang kadadosan
ing wekdal kita kanthi sadar kalian kawontenanipun rangsang menika,minangka
midangetaken inggih menika kegiatan midanget ingkang dipunlakokaken kanthi
sengaja, penuh perhatian kalian napa ingkang dipunmidanget,nalika nyimak
pangertosanipun sami kalian midangetaken nanging nyimak intensitas
perhatianipuni kalian napa ingkang dipunsimak langkung dipuntekanaken.
B.
PANGERTOSAN NYIMAK
Pinten-pinten
pangertosan nyimak saking pendapatipun para ahli
a. Tarigan(1994:28)
ngendika menawi nyimak yaiku salah satunggaling
proses kegiatan midangetaken lambang
lisan kalian penuh informasi,angsl isi utawi pesen sarta mahami teges
komunikasi ingkang sampun dipunsampekaken dening pamicara saking ujaran utawa
bahasa lisan.
b. Anderson(ing
Tarigan 1994:28) nyimak inggih menika proses ageng midangetaken,ngenal,sarta
intrepretasikaken lambang-lambang lisan.Nyimak saged uga nggadahi teges penuh
pamahaman lan perhatian sarta
apresiasi(Russel & Russel;Anderson ing Tar4:28
c.
Miturut Kamus Besar Bahasa
Indonesia,nyimak(midangetake,mperhatikaken) nggadahi teges saged nangkep swara
kalian talingan.Sadar napa mboten,minangka wonten swara piranti talingan kita badhe nangkep
swara-swara menika.Kita midangetakn swara menika,tanpa unsur
dipunsengaja.Proses midangetaken kadados tanpa rencana nanging datheng kanthi
kebetulan.Swara-swara ingkang datheng ing talingat menika mungkin narik ,mungkin uga mboten.Midangetaken utawi nyimak
inggih menika proses angsal pesan utawi gagasan ingkang dipunsajikaken liwat
pangandikan.
d.
Russel, Nyimak nggadahi teges midangetaken
kanthi penuh pamahaman lan perhatian sarta apesiasi.(Russel 1959)
e.
Akhadiah
(ing Sutari,dkk.1998:19) inggih menika proses ingkang ncangkup kegiatan
midangetaken swara bahasa, ngidentifikasikaken, interpretasikaken lan maringi reaksi saking teges ingkang kakandut
ing lebetipun.Kemampuan nyimak saged dipuntegesaken uga dados koordinasi
komponen-komponen kemampuan saking kemampuan persepsi,nganalisis, lan
nyintesis.
C.
JENIS-JENIS
NYIMAK
A. Nyimak Saking Sumber Swara
1)
Nyimak kepribadian
Sumber swara ingkang dipunsimak saged saking
piyambak.Menika kadadosan rikala kita piyambakan mikiraken nasibipun
piyambak,nyeseli pendamelan piyambak utawi tembung-tembung saking piyambak.
2)
Nyimak
antarpribadi
Sumber swara ingkang dipunsimak saged uga
saking njawi.Nyimak ingkang kados menika ingkang langkung kathah kita
lakokaken.
B.
Nyimak Saking Bahan Simakan
Saking garis ageng Tarigan (1983;22) mbagi nyimak dados
kalih inggih menika:
1)
Nyimak
ekstensif
Nyimak ekstensif inggih menika proses nyimak
ingkang dipunlakokaken ing sedinten-dinten.Nyimak menika mboten kedah mahami
isi bahan simakan.Nanging mung mahami ingkang wigatos.Jenis nyimak ekstensif
wonten sekawan:
1.
Nyimak
sekunder
Nyimak sekunder inggih menika sajsnis
midanget ingkang dipunlakokaken kanthi kebetulan, tegesipun nyimak
dipunlakokaken kalian ngerjakaken samubarang.
2.
Nyimak
estetik
Nyimak estetik inggih menika nyimak kanthi
tenenan pertunjukan.
3.
Nyimak
pasif
Nyimak pasif inggih menika panyerapan bahasa
tanpa uupaya ingkang sadar ingkang biasa nandakaken upaya nyimak.
4.
Nyimak
sosial
Nyimak menika dipunlakokaken kanthi kahanan
sosial.
2)
Nyimak
Intensif
Nyimak intensif inggih menika kegiatan nyimak
kanthi penuh perhatian, ketentuan lan katelitian.Jenis nyiamak antawisipun
inggih menika dipunbagi dados pinten-pinten jenis,inggih menika:
1.
Nyimak
kritis
Nyimak kanthi cara menika nggadahi ancasan
kagem angsal fakta ingkang dipunperlokaken.
2.
Nyimak
introgratif
Nyimak introgratif inggih menika kegiatan
nyimak ingkang nuntut konsentrasi lan selektivitas.
3.
Nyimak
EkploratoriNyimak eksploratori inggih menika sajenis nyimak kagem ancasan
nemokake samubarang enggal ingkang menarik,informasi tambahan babgan samubarang topik lan isu.
4.
Nyimak
kreatif
Nyimak kreatif ngadahi sesambungan ageng
kalian imajinasi satunggaling tiyang
5.
Nyimak
konsentratif
Nyimak konsentratif inggih menka kaegiatan
ngundharaken pangandikan utawi babagan
ingkang dipunsimak.
6.
Nyimak
selektif
Ktivitas menika Nyimak selektif inggih menika
kegiatan nyimak ingkang dipunlaokakaken kagem nampung aspirasi saking pambicara
kanthi milih lan mbandingaken kasil
simakan kanthi babgab ingkang relevan.
C. Nyimak
Dipunlandasaken Ing Titik Paningal Aktivitas Penyimak
Tidyman lan Butterfield
ngklasifikasikaken nyimak dipunlandasaken
ing titik paningal aktivitas penyiamak saged dipunklasifkasikaen:
1. Kegiatan
nyimak ing tarap ngandap
Kegiatan
nyimak ing tarap ngandhap kayata penyimak enggal ngantos ingkegitan maringi
dorongan,perhatian, lan nunjang pangandikan.Biasanipun aktifativitas menika
sifatipun nonverbal.
2. Kegiatan
nyimak ing tarap inggil
Aktivitas
nyimak ingkang tarap inggil,panyimak sampun saged ngandharaken malih isi bahan
simakan.Andharan malih isi bahan simakan nandakaken menawi panyimak sampun
mahami isi bahan simakan.
D. UNSUR-UNSUR
MENYIMAK
Unsur-unsur
dhasar menyimak kalebu saking:
ü Pembicara
Ingkang dimaksud pembicara yaiku tiyang ingkang
ngirimake pesen ingkang awujud informasi ingkang di butuhaken dening penyimak.
Ing sawijining komunikasi lisan, pembicara iku minangka narasumber, yen lawan
dhiskusi iku penyimak.
Ing sawijining aktivitas, penyimak kerep nglakoni
aktivitas nulis kaliyan nyatet hal-hal penting sak ngrungokake aktivitas.
Fungsi catetan punika:
a. Meninjau
malih materi simakan (Review).
b. Nganalisa
materi simakan.
c. Ngevaluasi
materi simakan.
ü Penyimak
Penyimak ingkang becik punika penyimak ingkang duweni
kawruh lan pengalaman akeh lan nyebar. Kamidjan (2001: 6) nyariosaken yen
penyimak ingkang becik iku penyimak kang kagungan kalih sikap, yaiku sikap objektif
lan sikap koorperatif.
a)
Sikap
Objektif
Ingkang dimaksud dening sikap objektif punika tampilan saking materi simakan penyimak. Penyimak luwih becik ora gampang kena pengaruh saking njaba aktivitas menyimak.
Ingkang dimaksud dening sikap objektif punika tampilan saking materi simakan penyimak. Penyimak luwih becik ora gampang kena pengaruh saking njaba aktivitas menyimak.
b)
Sikap Koorperatif
Sikap Koorperatif punika sikap ingkang siap kangge kerjo bareng kaliyan pembicara kangge suksesipun komunikasi.
Sikap Koorperatif punika sikap ingkang siap kangge kerjo bareng kaliyan pembicara kangge suksesipun komunikasi.
ü Materi Simakan
Materi simakan punika unsur penting ing sawijining komunikasi
lisan, utamane ing sawijining aktivitas menyimak. Materi simakan punika pesen
ingkang dipun aturake dening pembicara menyang penyimak. Materi simakan iku bisa
awujud konsep, gagasan, utawa informasi. Yen pembicara ora bisa ngirim bahan
simakan ingkang becik, pesen iku ora bisa diserap dening penyimak lan bakal
kasil kegagalanipun ing sawijining komunikasi. Supaya ora gagal, kudu di kaji
malih materi simakan kaliyan cara ing ngisor iki:
a)
Nyimak
Tujuan Pembicara.
b)
Nyimak Urutaning
Dhiskusi.
c)
Nyimak Topik
Utama Dhiskusi.
d) Nyimak Topik Ngisoran.
e)
Nyimak
Pungkasaning Pembicaraan.
E. CARA
NINGKATKE KETERAMPILAN MENYIMAK
Ana sangang
cara kanggo nambah keterampilan menyimak
ing Tarigann miturut Webb (1993: 78), antarane:
(1) Ngerti
tujuan saka pembicara.
(2) Ngindari
klise sembrono.
(3) Ngerti
apa maksud sampeyan ngrungokake.
(4) Nyuda
makna saka prabédan ing basa.
(5) Ngenali
serat panjenengan.
(6) Ngenali
serat pembicara.
(7) Nliti
bukti saka pembicara.
(8) Nyimak
nganti rampung.
(9) Nggunakake
wektu luang.
F. PILIHAN
BAHAN ING PIWULANGAN MENYIMAK
Piwulangan menyimak
kudu di rancang kaliyan
materi ingkang menarik lan cedhak
kaliyan kabutuhan siswa. Subyantoro
lan Hartono (2003:
5-7 ing Pangesti
2006), ana sawetara iku kanggo nimbang yaiku:
(1) Jembaripun
bahan ajar.
(2) Watesan
wektu.
(3) Bentenipun
karakteristik siswa.
(4) Perkembangan
ilmu, teknologi, lan seni.
Tarigan (1994: 191), nyebutake ana sawetara butir-butir pokok ingkang wonten kaitane
dening upaya kangge damel materi simakan
bisa menarik. Butir-butir pokok
ingkang di maksud, antarane:
1.
Tema ingkang up to date.
2.
Tema fokus lan prasaja.
3.
Tema bisa nambah kanggo pengalaman lan pangerten.
4.
Tema duweni sifat sugestif lan evaluatif.
5.
Tema duweni sfat motivatif.
6.
Pembicaraane kudu bisa nglipur.
7.
Basane
prasaja lan gampang di mangertos.
8.
Kudu duweni sifat dialog ora duolog.
G.
TUJUAN
NYIMAK
1.
Angsal
fakta
Kegiatan ngempalaken fakta utawi
informasi saking nyimak saged sking wujud sedaya variasi.Kegiatan pengempalan fakta
informasi menika ing kalangan murid lan mahasiswa kathah sanget dipunlakokaken
saking nyimak.Fkta dipunangsal saking kegitan nyimak menika selajengipun
dipunjangkepi kalian kegiatan maos utawi damel eksperimen.
2. Nganalisis
fakta
Fakta
utawi nformasi ingkang sampun dipunkempalaken kedah dipunundharaken.Kedah jelas
kaitanipun kalian unsur fakta,amargi akibat napa ingkang dipunkandhut ing
njawinipun.Napa ingkang dipunsampekaken pambicara kedah dipunkaitaken kalian
kawruh utawa pengalaman nyimak ing bidang ingkang relevan.
3. Ngevaluasi
fakta
Ancasan
katiga ing proses nyimak inggih menika ngevaluasi fakta-fakta ingkang
dIpunsampekaken pambicara.Menawi fakta ingkang dipunsampekaken pambicara sami
kalian kenyataan,pengalaman, lan kawruh panyimak fakta menika saged
dipunterima.
4. Angsal
inspirasi
Wonten
rikala tiyang ngrawuhi ilmiah utawi
adicara tertemtu, mboten kagem mados fakta.Tiyang menika nyimak kagem angsal
ilham.Panyimak samenika biasanipun tiyang ingkang mboten merlokaken fakta
enggal.Ingkang dipunperlokaen inggih menika
sugeti,dorongan,suntikan,semangat,utawi inspirasi kagem mecahaken perkawis
ingkang saweg dipunadhepi.
5. Ngibur
diri
Pinten-pinten
panyimak rawuh ngadiri pertunjukan kagem ngibur dirinipun.Tiyang menika yaiku
tiyang-tiyang ingkang sampun jenuh.Tiyang menika merlukaken penyegaran fisik
lan mental supados kahananipun pulih.Amrga sking menika tiyang menika nyimak
kagem ngibur diri.
6. Ningkataken
Kemampsan nyimak
Ancasan
nyimak sanesipun inggih menika kagem ningkataken ketrampila micara.Ing babgan
menika biasanipun panyimak merhatikaken satunggaling pambicara ing segi:
a. Cara
nyamekaken bahan pangandikan
b. Cara
ngarahaken perhatian panyimak
c. Cara
migunakaken piranti-piranti
d. Cara
ngorganisasikaken bahan pangandikan
Miturut Logan(ing tarigan 1994:56)
ancasan nyimak kathah ragamipun antawisipun:
1. Nyimak
kagem sinau inggih menika nyimak kanthi ancasan utami supados angsal kawruh
saking bahn pangandikan pambicara.
2. Nyimak
kagem angsal kaendahan audial inggih menika nyimak kanthi panekanan ing
penikmatan ing samubarang nyimak ingkang dipunujaraken utawi ingkang
dipunmidangetaken.
3. Nyimak
kagem ngevaluasi inggih menika nyimak kanthi ancas supados panyimak saged nilai
napa-napa ingkang dipunsimak meupadnika
4. Nyimak
kagem ngapresiasi inggih menika nyimak
kanthi ancas supados panyimak saged nikamti sarta ngargani menapa inkang
dipunsimak.
5. Nyimak
kagem komunkasi ide-ide piyambak inggih nyimak kanthi teges lan ancas supados
panyimak saged ngkomunikasikaken ide-ide,gagasan lan raosan kagem tiyang sanes
kanthi lancar lan lerse.
6. Nyimak
kagem mbentenaken swara-swara inggih menika nyimak kanthi teges lan ancas supados
panyimak saged mbentenaken swara-swara kanthi lerse lan saged
mbentenakaen teges saking swara-swara menika.
7. Nyimak
kagem mecahaken perkawis kanthi kreatif lan analisis amarga saking pambicara
angsal kathah saran ingkana sae.
8. Nyimak
kagem ngyakinaken inggih menika kagem ngyakinaken piyambakipun kagem samubarang
perawis utawi pangasalan iifngkang samenika dipunragukaken dening panyimak
kalian ukara sanes tiyang menika kanthi persuasif.
BAB III
PANUTUP
A.DUDUTANDados,dudutan nyimak inggih menika proses kegiatan midangetaken swara inggih menika swara nonbasa lan swara basa kanthi penuh pangertosan,perhatian,apresiasi,sarta interpretasi kalian migunakaken aktivitas talingan kagem nangkep pesen ingkang dipunmidangetaken kagem angsal informasi lan mahami isi ingkang dipunsampekaken swara kasebat.Ancasan utami saking nyimak inggih menika nangkep,mahami, utawi merhatikaken pesen,ide,gagasan ingkang tersirat ing basa simakan. Saka penjelasan ing ndhuwur, bisa di simpulake yen bahan piwulangan nyimak ingkang paling penting iku menarik. Yen bahane bisa kawigaten perhatianipun siswa banjur piwulangan menyimak bakal kasil. Guru kudu bisa milih bahan kangge piwulangan menyimak ingkang cocok supados piwulangan menyimak saged kawigaten perhatianipun siswa
B.SARAN
1. Kita ingkang dados generasi penerus kita
kedah saged nguri-uri budaya kita ingkang wigatos babagan basa jawi.Ing gesang
dinten-dinten kedah migunaken unggah-ungguh basa jawi ingkang trep.
2.
Dipunajeng-ajengaken tiyang ingkang maos saged ngertos hakikat
nyimak,pangertosan nyimak,lan ingkang wigatos caranipun ningkataken nyimak basa
jawa.
DAFTAR
PUSTAKA
http://ezyzurriyati.blogspot.com/2014/03/hakikat-menyimak-pengertian-menyimak.html
0 komentar:
Posting Komentar